Hvordan digitalisere gjennom ledelse og samarbeid

Mye er allerede sagt om Digital Transformation. Det er en stund siden mange selskaper og hele næringer begynte å forvandle seg digitalt. Likevel er det overordnede skiftet mot fult digitaliserte bedrifter fortsatt ved soloppgang.

Så hvorfor er det viktig for bedrifter å jobbe med tydelig digital strategi og tilstedeværelse i dag, og hvorfor kan dette ikke lenger settes til side?

Visjon og gjennomføringsevne

Ifølge Digital Transformation Report 2017 Norge, ledet av Microsoft, anser 23 av 29 anerkjente norske selskaper som deltok i undersøkelsen digitalisering som en «viktig» eller «svært viktig» prioritet i bedriftens forretningsstrategi.

I de fremste av disse selskapene har digitaliseringsagendaen sterk støtte. Dette er organisasjoner hvor konsernsjef og styremedlemmer tar et aktivt et eierskap til digitaliseringsprosessen. De er bevist på verdien dette har i kort- og langsiktig perspektiver.

Imidlertid henger ikke alltid betydningen av digitalisering sammen med den klare visjonen om hvordan denne strategien skal implementeres. Enten i utviklingen av kunde-sentriske løsninger eller transformasjon av interne systemer og prosesser.

Selskaper kjemper for å drive initiativer med det tempoet som kreves for å opprettholde forspranget de har ovenfor mindre, men mer fleksible, konkurrenter. 17 av de 29 deltakende selskapene oppgir at de bare har "litt" eller "lav" grad av funksjonell klarhet. Evnen til å sikre hurtig implementering er nøkkelen til å lykkes med den digitalisering. Dermed dra nytte av en vellykket idégenerering.

Hvilke selskaper skal gå først

Hvis man skal sammenligne ulike bransjer, virker det naturlig at organisasjoner fra teknologibaserte næringer som telekommunikasjon, finans eller media er mer avhengige av digitaliseringsprosessen og dermed mer digitalt modne. Dette er imidlertid ikke noe som bare er nødvendig for bestemte næringer, da digital transformasjon påvirker de fleste forretningsmodeller.

Jo tidligere en bedrift starter sin transformasjonsinnsats, jo større konkurransefortrinn vil de få i fremtiden. En klar forståelse av konkrete fordeler som organisasjoner kan oppnå fra beslutingine om nye teknologier, kan være avgjørende for å oppnå den typen fremskritt som kreves for å enten forstyrre eller lede i noen bransje.

Hvem tar ledelsen

Med mange organisasjoner som allerede har begynt å implementere digitale strategier for flere år siden. Disse har sett nødvendigheten av å innføre en ny lederstilling i selskapet, og den nye rollen som Chief Digital Officer (CDO) har blitt et "must" for organisasjon med ambisjoner for fremtiden. PwC gjennomførte i 2016 en studie, de fant at 19% av organisasjonene nå har en CDO (inkludert 38% i EMEA og 23% i Nord-Amerika) og 60% av disse ble tilsatt allerede i 2015.

I Tyskland er denne jobbprofilen fortsatt ganske ukjent; Bare to prosent av selskapene med mer enn 500 ansatte har råd til å ansette en CDO. I mange tilfeller vil evnen til digitalisering være avhengig av hvor dyktige og tilpasningsdyktige CDO er. Samt hvordan de fokuserer seg om forretningsmål og kulturelle forandringer for å oppnå sitt oppdrag.

Samarbeid er ledestjernen

Ved å benytte kompetanse fra eksterne partnere og eksperter på digitalisering i et åpent og dynamisk samarbeid, støttes den interne kapasiteten til å drive endringer. Innsikten har fått ledende digitale bedrifter til å engasjere seg i eksterne nettverk og økosystemer. Definert av en tankegang om åpent samarbeid. Selv om de fleste selskaper har etablert ulike former for eksternt samarbeid, er innsatsen generelt svært tilfeldig. Potensialet som finnes i partnerskapene utnyttes ikke til det fulle. Mange sliter med å definere den riktige modellen for samarbeid og engasjement.

Det som tillater ekstern kompetanse å inspirere og forbedre den digitale transformative kapasiteten. Og dette er hvor CDO kan komme i spill, da dette burde være den rette personen med begge, klar forståelse av forretningens mål og visjon, og god teknisk ekspertise. Disse kompetansene vil hjelpe dem til å finne den rette digitaliseringspartneren, utarbeide digitaliseringsplaner, sikre stabile samarbeid og oppnå gjensidige fordeler.

I dag bør selskaper være ute etter å investere i teknologiske forbedringer. Ikke bare for å oppnå bestemte fordeler eller holde tritt med eksisterende trender. Digitalisering bokstavelig talt for å holde seg i live og forbli konkurransedyktige på markedet.