Augmented Reality: Her er de 6 beste AR-appene

Hva er egentlig Augmented Reality og hvordan kan næringslivet bruke det på en praktisk måte? Lær mer og sjekk ut disse seks praktiske eksemplene.

Augmented reality (AR) eller utvidet virkelighet blir stadig mer populært. Dette er en direkte eller indirekte visning av et ekte fysisk miljø der elementene er «forsterket» av datagenererte eller innhentede sensoriske data i sanntid. Eksempler på dette kan være lyd, video, grafikk eller GPS-data.

Apples WWDC 2017 lanserte mange høydepunkter, blant annet ARKit, en AR-app plattform for iPhone og iPad.

– Googles lovende Tango-plattform er for tiden bare er tilgjengelig på en håndfull mobile enheter. Dette gjør Apples ARKit, som er tilgjengelig på hele IOS-økosystemet, til «den største AR-plattformen i verden». Snart kommer også Apple X-telefonen som tar i bruk AR. Dette er noe som gjør at teknologien blir tilgjengeliggjort i stor skala i konsumentmarkedet, sier adm. direktør Alexander Skalabanov i Intellectsoft.

For å gi deg som planlegger å starte opp den kreative prosessen og hente inspirasjon, har Intellectsoft satt sammen en liste over de beste AR-appene.

– Vi har sett på eksempler som NikeID og IKEAs effektive katalog med flere. Dette er apper som vekker kreativiteten

1. NIKEID IN-STORE AR APP (2017)

Nikes SNKRS gjør det mulig for kjøpere å designe skoene selv ved hjelp av AR. SNKRS kan du teste i Nike Store på Avenue des Champs-Élysées i Paris.

– Kunden setter en av tre mulige joggesko på et stativ og bruker appen for gjøre ønskede endringer direkte. Programmet prosjekterer øyeblikkelig endringene på skoen.

Med AR-appen forsøkte Nike å likestille butikk-opplevelsene online og i den fysiske butikken.

– Løsningen er en fysisk forlengelse av Nikes svært populære online sneaker service, NikeID. Dette betyr også at kunden kan logge inn med sin eksisterende profil for å lage sine unike designersko.

Ifølge Skalabanov er NikeID-appen blant de beste eksemplene på en AR-app i aksjon.

– Opplevelsen er sømløs og verdien sett fra kundens perspektiv er høy.

2. THE SAMPLE AR APP (2010)

– Converse lanserte tidlig en AR-app som via AR setter skoen som kunden ønsker å prøve på foten.

Med kameraet på smarttelefonen din kan du se om den matcher og passer. Tidligere var det også mulig å bestille direkte i appen, men Sampler er dessverre ikke lenger tilgjengelig.

– Brukerne kunne også dele bilder med «nye» joggesko på sosiale medier.

3. GOOGLE TRANSLATE (2017)

Oversetteren kan ikke kalles en fullskala AR-app, men den har likevel effektive AR funksjoner.

– Appens kameramodus gjør det mulig for brukerne å ta et bilde av en tekst og deretter oversette den til et stort utvalg av språk. Tatt i betraktning av at Google Translate nå benytter maskinlæring, kan bilde-oversettelsene være nyttige – i næringslivet, på reise, eller hvor som helst.

4. IBM’S SHOPPING AR APP (2013)

IBM har laget en app for detaljhandel. Ved hjelp av smarttelefonens kamera og avanserte bildebehandlingsteknologier leverer appen en personlig shoppingopplevelse.

– Dette gjør den ved å gi produktinformasjon og sammenligninger når en smarttelefon peker på en vare.
Appen kan brukes til å sende personlige tilbud, lojalitetspoeng, insentiver. Den kan også foreslå lignende produkter. Kriterier som pris og næringsinnhold kan brukes for å rangere produkter.

– Ved å tilby løsninger i butikken som har tilgang til samme personlig informasjon som nettbutikken kan man nå utnytte Big Data for å imøtekomme hver enkelt kunde. Det blir mer personlig og forvandler markedsføring til en hyggelig tjeneste for forbrukerne.

5. IKEA’S AR KATALOG APP (2013)

IKEAs app kan betraktes som den klassiske AR-appen.

– Du tar bare opp en smarttelefon eller et nettbrett, peker med kamera på det stedet der du ønsker å sette det valgte møbelet. Med et tastetrykk kan du se om det får plass og passer til rommet.
Appen er tilgjengelig på iPhone og Android-enheter. Appen er fortsatt populær hos IKEAs kunder.

6. MAXBO med egen virtuell Maxbo-by (2017)

I byggebransjen har mange har sett muligheter med AR-teknologi.

– Flere mener at dette vil forandre bransjen. På ByggReisDeg lanserte MAXBO sin egne virtuelle Maxbo-by. Her kan man kan bevege seg rundt og se nærmere på de detaljene man selv ønsker.

Ifølge Skalabanov er dette på et tidlig stadium, men det er ingen tvil om at det snart ikke er behov for byggetegninger og plantegninger. Det blir en revolusjon når AR om få år tas i bruk på byggeplassen. Med AR er det ikke lenge før kunden kan se ferdige bygg før første spadetak er tatt.