Trigger-sjefen: Vanskeligere å drive innovasjon i nedoverbakke

 

På tross av at Trigger ble kåret til verdens beste kommunikasjonsbyrå forstod Trigger-gründer Preben Carlsen at virksomheten måtte endre seg.

– Det gikk ikke mange måneder etter at vi var kåret til verdens beste byrå til vi fikk en type angst i kroppen. Det å gå tilbake til noen som nettopp har blitt verdensmestere og si at det vi driver med ikke fungerer lenger, dét er en ganske vanskelig pedagogisk oppgave som leder, forteller Carlsen.

For det var et foredrag med økonomen og teknologen Don Tapscott som fikk Preben til å kaste seg rundt og forkaste den to måneder gamle strategien som nettopp hadde blitt laget.

– Han tegnet opp et verdensbilde av en verden som kan bli helt fantastisk, men som også kan bli helt ødelagt, sier han.

Triggers transformasjon fra å være et kommunikasjonsbyrå til å bli et utviklingsbyrå begynte med en prosess der alle drivere for endring skulle kartlegges.

Forbered deg nå på endringene som kommer

–«Dette tror jeg kommer til å skje. Hva tror dere?». Vi var enige om at mye av det høyst sannsynlig kom til å treffe i større eller mindre grad på et eller annet tidspunkt. Da tok vi utgangspunkt i hva hver enkelt drev med på daværende tidspunkt og hva de trodde ville bli relevant for å møte endringene fremover, forteller Carlsen.

– Det er vanskelig å lede folk i endring og det er vanskelig å lede folk i en tid der de må lære seg nye ting hele tiden fordi kunnskap utdateres fortere enn før.

Selv om Trigger har gjort seg bemerket som et innovativt og friskt byrå i de seks årene de har holdt på, mener Trigger-gründeren at det var riktig tidspunkt for å endre virksomheten.

– Det er betydelig vanskeligere å drive innovasjon i nedoverbakke enn å begynne når man har overskuddsenergi og kapital. Derfor mener jeg at det er veldig lurt å gå i gang nå. Alle virksomheter i Norge må se fremover og finne sitt verdensbilde. Det er en lederoppgave. Og det er ikke maskiner eller andre som skal si hva som kommer til å påvirke din virksomhet mest. Dette må du ta stilling til og forberede deg på det som kommer, forteller han.

Bygge mer på den kompetansen vi har

Byråsjefen er klar på at mange norske bedrifter kommer til å bli påvirket av endringene som den digitale transformasjonen fører med seg. Likevel mener han at vi har alle forutsetninger for å lykkes, gitt at vi er gode på å omstille oss.

– Vi har et utgangspunkt på en del områder som er veldig bra. Vi kan mye om energi. Det snakkes mye om olje, men vi har også mye vannkraft. Oljebransjen sitter på en enorm kompetanse på havrom som er en av de største uutforskede ressursene i verden, sier Carlsen.

– Vi har aldri vært en innovativ nasjon på kunnskapsindustri. Så kanskje vi skal bygge mer på den kompetansen vi har og bruke teknologi til det, men jeg tror at infrastrukturen, tillitsnivået som er her og at vi har andre fantastiske forutsetninger for å lykkes. Vi har verdens beste land å bo i så er det om å gjøre å holde fast ved det og spre det videre ut i verden, forteller Carlsen.

Dette er spennende fordi:

  • Preben Carlsen har tatt Trigger fra å være et kommunikasjonsbyrå til et utviklingsbyrå.
  • Preben har en sterk stemme i debatten rundt den digitale transformasjonen av Norge.

I denne episoden vil du lære:

  • Hvordan Trigger forandret strategi, samt inkluderte de ansatte i prosessen.
  • Prebens tanker om hvordan flere norske bedrifter kan og bør gjøre tilsvarende strategiske helomdreininger.