Hvordan gjøres suksess i næringslivet?

– I begynnelsen av karrieren, imens jeg jobbet med Wine Library, trakk faren min meg til side og sa noe interessant. «Du forandrer alltid mening». Han sa det som om det var en negativ personkarakteristikk. Det var nesten som om han mente at jeg pleide å lyve ved å hele tiden endre mening, skriver Gary Vaynerchuk. 

Det var et interessant øyeblikk i min karriere.

Min umiddelbare respons var å si noe sånt som «ja, men det var for nitten måneder siden. Da var vinmarkedet bedre» eller «Det var i forrige uke. Da jobbet fortsatt Ricky her». Uansett hvordan jeg responderte begynte jeg å tenke over hvorfor jeg plutselig hadde forandret mening.

Det er noe som alltid vil være viktig for meg. Betydningen av å være åpen for forandring har alltid vært viktig for måten jeg driver og administrerer selskapene mine på.

For noen dager siden tvitret jeg dette:

Gary Vaynerchuk, Tweet

Jeg fikk dette i retur:

Gary Vaynerchuk, response

Inntrykket jeg har skapt om at jeg ikke liker social automatisation må modereres litt. Jeg har ikke noe imot all form automatisering. Det jeg ikke har sansen for er når noen prøver å ”lure meg” til å tro at det står en menneskelig handling bak når det egentlig kun er en automatisert prosess. Jeg hater «Hallo Gary» i enkelte e-poster som later som om den er personlig bare fordi navnet mitt står i begynnelsen. For meg er det intensjonen som er viktig.

Jeg hater automatisering når det føles som en forkledning. Jeg hater ikke automatisering når det gjør noe mer effektivt.

Så la oss se på eksempelet ovenfor. IFTTT-appen (If This Then That) lar meg publisere innhold slik at det blir mer tilpasset Twitter. Hvis du ser på mine tidligere tweets kuttet jeg bildene slik at de skulle passe til alle plattformer.

I eksempelet over har IFTTT gjort det for meg. I tillegg brukte jeg IFTTT-nettadressen. Det skaper ingen forvirring av hva jeg gjør. Innholdet / bildet kommer fra Instagram og publiseres videre. Ved å bruke appen sparer jeg også tid.

Før har jeg snakket om å ikke bruke Twitter for å viderepublisere fra Instagram. Den gang ble bildet kun publisert som en lenke og Twitter fylte ikke tweeten med Instagram-bildet.

Sosiale medier-plattformene har utviklet seg. Jeg er åpen for å skifte mening om hva som fungerer best i de ulike kanalene.

Plattformer, sosiale medier og internett generelt er akkurat som alle andre markedsplasser. De skifter og tilpasser seg veldig raskt. Jeg leker med dem. Jeg forandrer hele tiden på måten jeg bruker de ulike plattformene. Hvis jeg ikke gjorde det, ville jeg fortsatt ha lenket til Youtube på Facebook i stedet for å laste opp videoene direkte opp på Facebook for å få mest mulig engasjement. Hvis du ikke alltid tester ut hva som fungerer best og er med på endringene som kanalene gjør kommer du konstant til å henge etter.

Min mening om Twitter nå er veldig annerledes enn den var for tjuefire måneder siden. Du har kanskje lagt merke til det, men jeg endrer hele tiden på hvilke ulike sosiale plattformer jeg bruker mest tid på. Det avhenger av hvor mye oppmerksomhet jeg får i den gitte kanalen. Akkurat nå er det mest på Snapchat. Jeg lar min mening og bruk av plattformene endres etter hvert som plattformene forandres. Det er ikke annerledes enn hvordan jeg driver mine virksomheter. Det var akkurat det jeg sa til pappa den gangen på Wine Library.

Ting forandrer seg. Alltid.

Det er grunnen til at jeg hele tiden vil forandre mening etter nåværende oppfatning rundt forbrukeratferd og plattformskapasiteter. Være åpen for endringer. Vær åpen for å utvikle deg selv. Hvis du ikke gjør det, vil du ende opp som de store selskapene som en gang eksisterte.