Seriegründer Gary Vaynerchuk deler sine hemmeligheter bak suksessen

Da Gary Vaynerchuk overtok farens vinforretning økte han omsetningen fra tre millioner dollar til 30. Likevel er den amerikanske seriegründeren mest kjent som en pionér innen digital markedsføring.

Ikke bare har Gary Vaynerchuk investert tidlig i både Facebook, Snapchat og Twitter, men i dag sitter han også som rådgiver for Uber.

Og helt i starten av karrieren økte han omsetningen til farens vinforretning fra tre millioner amerikanske dollar til 30 millioner.

Med andre ord er det ingen tvil om at Gary Vaynerchuk er en suksessrik entreprenør, men hva er egentlig hemmeligheten bak hans suksess?

Det er nettopp dette Gary Vaynerchuk har skrevet ned i sine 10 regler for å lykkes.

1. Sats på styrkene dine

– Ikke bry deg om hva du ikke er god på og sats på styrkene dine. Det er alt for mange mennesker som bruker 30 til 40 år av livet sitt på å krysse av hva de ikke er gode på. På den måten vil du miste verdifull tid og til syvende og sist vil du tape.

– Jeg vil anbefale at du analyserer deg selv. Om du har mangel på empati, IQ eller selvinnsikt, bør du finne noen blant vennene dine som kan hjelpe med å fortelle deg hvem du er. Når du har funnet styrkene dine, satser du alle sjettongene dine på akkurat det. For dette er den eneste mulige måten du kan overprestere på. Sannheten er at hvis du ønsker å være en som skiller seg ut, er du nødt til å fremstå slik.

2. Legg ned timene som trengs

– Hvordan får du penger til å starte for deg selv? Mest sannsynlig får du ikke det. Jeg tapte ufattelig mye penger da jeg startet for meg selv. Men for å oppnå suksess er du nødt til å posisjonere deg selv. Hvis du har lyst til å jobbe med det du elsker, så gjør du det etter at arbeidsdagen din er ferdig. La oss ta et eksempel: du har jobbet fra åtte til fire, kommer hjem, lufter hunden, tar en treningsøkt og ser på Netflix.

– Det er nettopp dette som er problemet. Du begynner å bygge din egen merkevare eller dyrke interessene dine etter arbeid. Mange skylder på at de ikke har tid. Alle har tid. Slutt å se på Game of Thrones eller andre TV-serier - for hvis du virkelig vil lykkes, må du legge ned nok timer og starte å jobbe.

3. Sett business i perspektiv

– Jeg er gründer og synes det er fantastisk. Likevel er ikke alle dager like fantastiske. Du lurer helt sikkert på hvordan du takler dårlige dager?

– Entreprenørskap er kjipt. Det er ensomt og høy risiko, og kan vel best sammenliknes med en dårlig kjæreste, hvor det er tonnevis med dårlige dager. 98% av alle entrprenører i dag mislykkes, så det er bare å forberede seg på dårlige dager allerede nå. Alt handler om hvordan du er satt sammen.

– Jeg er en ”all-in”-entreprenør som elsker smerte. Jeg liker klatreturen fra bunnen til toppen, og ikke minst de gangene du tror du nesten er på toppen og må starte helt fra bunn igjen. Det er da jeg er på mitt beste, men det passer ikke for alle. Det kan være veldig vanskelig – kanskje spesielt for dine nærmeste.

– Det handler om å sette business i perspektiv og klare å tenke at det faktiske bare er penger, til syvende og sist er omdømmet ditt og arven du etterlater deg viktigere enn pengene.

4. Gjennomføre idéene dine

– Nesten hver eneste uke får jeg en E-post hvor det står: ”jeg har en idé som du må investere i, men du må signere denne taushetsavtalen. Og nesten hver eneste gang får de en mail i retur som sier «glem det». Det er fordi jeg er en stor tilhenger av tanken om at idéer er verdiløse. Alle har idéer, vet du hvor mange idéer som finnes der ute? Vi kunne sikkert holdt på i flere dager og skissert opp de neste 78 gigantiske oppstartsbedriftene.

– Det er altfor mange entreprenører som bryr seg om selve idéen. Et eksempel er Magic Cab. De eksisterte for fire år siden og er akkurat det samme som Uber, men hva er grunnen til de ikke lyktes? Problemet var at han som startet opp Magic Cab ikke klarte å gjennomføre idéen sin, så de tapte. Uber er ikke en idé men et resultat av noe som har blitt satset på og gjennomført.

5. Ikke undervurder historiefortelling

– Grunnen til at «storytelling» er en undervurdert egenskap i business er fordi det ikke blir snakket om. Jeg tror ikke folk innser at «storytelling» skjer hele tiden - og viktigst av alt er at det ikke mange som er dyktige på det. Da Steve Jobs holdt sine produktlanseringer, brydde jeg meg ikke et sekund om den nye teknologien, iPhonen eller iPaden, men om måten han presenterte på. Han fortalte en historie gjennom hele presentasjonen og til slutt kom den store lanseringen. Hvis du forstår kundens behov og forteller en historie om produktet, gjør det at kunden kommer i modus. Det er måten ting selger på, og det er god markedsføring.

– Historiefortelling er den avgjørende faktoren på hvorfor noen lykkes og andre ikke, det kan være den store forskjellen på om et produkt som burde vært solgt 100 millioner ganger, blir solgt 1 milliard ganger.

6. Bry deg om kundene

– 30. desember 2001 var en av de travleste dagene i vinbutikken vår i New Jersey. Hele byen sto på hodet på grunn av et kraftig snøfall. En gammel dame som vi akkurat hadde begynt å levere vin til ringte oss og fortalte at kassen hun hadde bestilt med rosévin ikke hadde blitt levert. Kassen kostet maksimalt 45 dollar, og vi tjente minst 40.000 dollar i timen denne dagen. Det endte med at jeg tok kassen med meg under armen og kjørte tre timer tur-retur ut til Bergen County som. Jeg er sikker på at damen var 194 år gammel og så ut som Yoda, så det var begrenset med hvor mye verdi vi kunne få ut av denne kunden. Jeg kom ut til damen i Bergen County og hun rakk så vidt å gi meg et kort ”takk” før hun smalt igjen døren.

– Alle ansatte og spesielt faren min, som var sjef på dette tidspunktet, var forbanna. Jeg kan ikke få fortalt hvor stor avkastning vi fikk på denne investeringen ved å kjøre 3 timer gjennom snøkaoset for å levere en kasse med rosa alkoholdig saft til 45 dollar til en gammel dame. Men det som er helt sikkert er at dette ble vårt varemerke de neste 2-3 årene på hvordan vi skulle behandle hver eneste kunde. Det finnes alt for mange nerder der ute som driver forretningen sin med hodet og ikke med hjertet. Jeg er langt ifra Mor Theresa og driver ikke kun forretning med hjertet, men dette er grunnen til at vi økte omsetningen i butikken fra 3 millioner dollar til 60 millioner dollar. Det handler om å bygge en bedrift som har langsiktige relasjoner.

– Vi har altfor mange tidstyver i hverdagen. Til og med de mest effektive av oss bruker mellom 6-20% av tiden sin på tull. Hva med å bruke 6% av den tiden du bruker på tull, til å bry deg om kundene dine? Ny teknologi og sosiale medier har gjort business mer gjennomsiktig og ført oss tilbake i tid da man var avhengig av et godt rykte på bygda for å kunne drive butikk. Hva med å prøve å gjøre noe ekstra for noen av de nåværende kundene dine som faktisk liker deg?

7. Forhold deg til DNAet ditt

– Tilpasningsdyktighet er vel noe av det mest fundamentale uansett hva du driver med. Faren min ble alltid forbannet på meg da jeg tilpasset meg og sa for eksempel: ”For tre måneder siden sa du at Ricki kom til å bli den dyktigste av våre ansatte og nå vil du gi han sparken?” eller ”Gary, du sa at musserende vin kom til å selge desidert mest og nå fjerner du den fra den beste hylleplassen?”. Det å kunne ombestemme meg, eller gjøre endringer i situasjoner hvor det har vært massivt kaos eller helt andre forventninger, har vært en av mine viktigste egenskaper.

– Jeg har aldri tatt notater fra presentasjoner eller møter og blir vettskremt når folk gjør det. Det kan være at det fungerer for dem og at de tjener 20 ganger så mye penger som meg, men nøkkelen er at du må gjøre det som faller naturlig for deg, det du er god på. Jeg ansetter bare medarbeidere som er stikk motsatte av meg, med helt andre kvalifikasjoner. Likevel har jeg gitt sparken til de fire smartest som noensinne har jobbet for meg, fordi de ikke passet inn i miljøet. Du må vite hvordan du skal oppføre deg og samarbeide med andre. Jeg drives av positiv energi og godt humør og lider under kaos og konflikter, det tapper meg for krefter.

– Det som virkelig har fascinert meg var da boken til Steve Jobs kom ut og flere av vennene mine som driver ulike teknologi selskaper begynte å oppføre seg annerledes og kopiere hans autoritære lederstil. Problemet var at det ikke fungerte fordi det ikke lå i DNA-et deres, det var ikke den lederstilen de selv var gode på.

8. Gjør de tingene som betyr noe

– Jeg delegerer alt som ikke er det viktigste i verden for meg, og detaljstyrer de tingene jeg mener er de viktigste. Jeg har et stort selskap og heldigvis tenker jeg ikke at alt spiller en så stor rolle. Jeg tror de fleste delegerer og er detaljstyrte – men jeg tror at det som skiller meg fra resten, er at radaren min som fanger opp det viktigste er annerledes. Vi er alle detaljstyrte og delegerer. En ansatt som gjør en feil eller en som har en stavefeil i en e-post vil ikke ruinere selskapet ditt.

9. Ikke lag unnskyldninger

– Da jeg var på en konferanse for noen måneder siden fikk jeg et fantastisk spørsmål: ”Gary, hva mener du er den største hindringen til suksess, mangel på kapital eller lite tid?”. Den største hindringen for å oppnå suksess er faktisk mangel på optimisme. Spørsmålet i seg selv er problemet, du ser på to ting som er negative og begge er hindringer. Da jeg tok vinbutikken vår til å bli en nettbutikk for 10 år siden, hadde jeg masse tid og jeg jobbet knallhardt hver eneste dag. Vi hadde ikke noe stort overskudd å bruke på nye satsninger, så det endte opp med å ta lenger tid å bygge opp.

– I dag har jeg mye kapital, men utrolig lite tid. Likevel ville aldri noen av disse tingene vært en unnskyldning for meg. Jeg tillater meg ikke å svare på det spørsmålet fordi begge alternativene blir plassert i kolonnen for dårlige unnskyldninger. Det har jeg ikke tålmodighet til. Det vil alltid oppstå problemer, og det finnes millioner av ting som vil hindre deg i å oppnå suksess. For eksempel helsetilstanden til familiemedlemmer som tar vekk fokuset ditt fra å gjennomføre nye idéer, myndighetene eller politiske beslutninger. Jeg har blant annet investert i mange start-ups i Kina – hvor myndighetene ikke har tillatt konseptene, og de har forsvunnet. Det er med andre ord ikke lett å være gründer i et kommunistisk land. For jeg er bare et menneske som også sier feil ting til feil tid? Som å henge ut Kina for å være kommunistisk land – noe som forhindrer meg i å gjøre forretninger i Kina de neste syv årene.

– Hva hvis jeg kjører på et menneske og dreper personen bare fordi jeg skulle sjekke en Tweet? Det vil endre det synet du har på meg for resten av livet. Det finnes én million grunner til hvorfor du ikke kommer til å oppnå suksess, men det er en god grunn til hvorfor du skal holde ut uansett hva. Det er vanskelig å være gründer og det er hardt å bygge et selskap. Du kan velge mangel på kapital eller lite tid som en av de tingene du tror vil stoppe deg, men det er ikke uten grunn at 90% av alle start-ups aldri blir noe av. For det er ikke like glamorøst som alle tror. Det er knallhardt arbeid som ligger bak det å oppnå suksess.

10. Suksess kommer ikke over natten

– Veldig lite her i livet kommer gratis. Det er ingen som kommer, banker på døren din og gratulerer deg med at du har vunnet et selskap som omsetter for $200 millioner. Flaks kommer av å være på rett plass til rett tid. Jeg har ikke hatt flaks fordi jeg har jobbet hardt hver eneste dag de siste 30 årene, som har satt meg i en posisjon til å booke inn møter med hvem jeg vil. Suksess tar tid og det er ikke skapt over natten.