Hvordan skape kultur for livslang læring?

Hvordan kan et stort norsk industriselskap gjennomgå omfattende teknologiske omveltninger uten at noen mister jobben? Borregaard har funnet oppskriften.

Du har kanskje sett den ruvende fabrikkpipen til Borregaard i Sarpsborg.

Hjørnesteinsbedriften ved Glommas bredder har lang industrihistorie. Og de siste tiårene har Borregaard gjennomgått flere store digitaliseringsprosesser. Det har ført til at om lag 50 prosent av arbeidsinnholdet til de ansatte har endret seg.

Likevel er ingen sagt opp.

Men hva er hemmeligheten til et av verdens mest avanserte bioraffinerier?

– Skal du ha ambisjon om å beholde folk lenge, må du være god på rekruttering. Du må finne folk som er utviklingsbare, lærevillige og som har lyst til å være med på en reise, forteller direktør for organisasjon og samfunnskontakt i Borregaard, Dag Arthur Aasbø.

Gjennom selskapets 130 år lange historie, har det gått andre veier, skapt egne nisjer og markeder. Tidligere i år vant de også Stockman-prisen på grunn av deres gode eierstyring og selskapsledelse, markedsinformasjon og industriutvikling.

I dagens episode av podkasten ‘De som bygger det nye Norge’ forteller Aasbø om hvorfor kjemiteknologi er spennende og hvordan de har klart å skape en verdensledende bedrift. Du kan også høre hvordan Borregaard har klart å skape livslang læring i bedriften.

Verdens mest avanserte bioraffineri

– Vi legger mye vekt på å utvikle de folkene vi har, vi har ingen målsetting om å ha høy «turn over», snarere tvert i mot. En grunn til det er at vi er en kompetansedrevet bedrift, og kompetanse tar lang tid å bygge opp, sier Aasebø og legger til:

– Vi er en kulturbasert virksomhet, med veldig sterk bedriftskultur, som er preget av marked, innovasjon, stolthet og forbedring i produksjon. De kulturelementene kan du ikke bare innstallere i folk over natta. Du må bygge det opp over lang tid. Når man investerer så mye i de ansatte, må man få avkastning av den investeringen ved å beholde dem, utvikle dem og raffinere dem.

For Borregaard har verdens mest avanserte bioraffineri. De produserer avanserte og miljøvennlige biokjemikalier som kan erstatte oljebaserte produkter. Dette gjør de ved å bruke naturlige og bærekraftige råmaterialer.

Samtidig har høy innovasjonstakt og global tilstedeværelse sikret bioraffineriets utvikling siden slutten av 1800-tallet. Men teknologien gjør sjelden susen alene. Den må følges av økt kompetanse og ny organisering

–  Jeg tror verden blir mer kompleks. Det betyr at du må stå i spagaten, være god og stadig bedre innenfor de enkelte fagområdene. Men enda mer må du forstå å samhandle med andre fagområder. Det er der mye av den spennende og nye innovasjonen skapes – i grensesnittet mellom fagområder.

Aasbø forteller hvordan de er en kompetansedrevet bedrift, med en veldig sterk bedriftskultur.

– Det å ha god opplæring er en forutsetning når man skal digitalisere seg. Det er ikke enkelt, og vi brukte flere år med intens opplæring av fagoperatørene våre, før de tok over de nye produksjonsenterene. Opplæring og kompetansehevingen har vi funnet ut av selv og opplæringsprogrammet blitt en måte å selektere folk inn på de områdene vi ser at de er best.

Tre tips til livslang læring

Aasbø mener det er tre ting som er helt avgjørende for at organisasjonen styrker de ansattes livslange læring innad i selskapet:

1. Rekruttering

— Skal du ha ambisjoner om livslang læring, handler det om hvordan du rekrutterer.

Ifølge Aasbø handler det ikke bare om CV og vitnemål. Du må ha folk som har breddetilnærming.

— Det vil si mennesker som er interessert i andre områder, enn bare sitt eget. Som også har kommunikasjonsevner som både vil gi og forstå.

2. Skape tverrfaglige team

For å skape livslang læring mener Aasbø at det også handler om å gjøre tiltak som sikrer utviklingen av menneskene og deres kompetanse.

– Du må ha programmer internt som utvikler folk innenfor sine fagområder. Så du må organisere virksomheten sånn at ulike fag møtes. Det er en ledelsesoppgave å legge til rette for arenaer og møteplasser for dette. Da vil de befrukte hverandre og da får man den helhetsforståelsen som er viktig. Jeg tror verden blir mer kompleks, som betyr at du må stå mer i spagaten. Du må være god og stadig bedre innenfor de enkelte fagområder, men enda mer må du forstå å samhandle med andre fagområder. Det er i grensesnittet mellom fagområder mye av den spennende og nye innovasjonen skapes.

Som et eksempel på dette trekker Aasbø frem et tiltak de selv har satt i gang i Borregaard:

– Vi har laget et «innovation management team», innenfor hvert forretningsområde. Det er de som styrer, prioriterer og resurssfordeler forskningressursene våre. Teamene ledes av ansatte fra salg og markedsavdelingen og består videre av ansatte fra forskningsledelse og ansatte fra produksjon. Det å organisere de ansatte sånn at de må møtes og bli enige om hvordan vi skal prioritere og ta prosjektene videre – da har du organisert virksomheten til å være utviklingsbar og læringsbar.

3. Internt arbeidsmarked

– Du må være god på utvikling av folk som er i organisasjonen og skape et internt arbeidsmarked. Når folk har lyst på en ny utfordring må de finne det uten å bytte arbeidsgiver. Vi har mange eksempler på folk som har beveget seg rundt i organisasjonen. På denne måten blir vi sterkere og sterkere, fordi de ansatte får en bedre forståelse for hele selskapet.

Aasbø forteller at man også må skape en kultur der folk melder seg til tjeneste og får lov til å prøve nye ting. 

– Vi har i mye større grad enn før begynt å lyse ut alle stillinger internt først. Selv om vi nesten er sikre på hvem som får den. Gjennom dette signaliserer vi til de ansatte at: «folkens, hvis dere har lyst til å være med videre må dere rekke opp hånden og si at jeg har lyst til å være med». Rett som det er, dukker det opp folk vi ikke har tenkt på. Dette skaper en spennende utviklingsarena. På den måten kan ansatte få nye oppgaver som gjør det spennende å fortsette. 

Denne episoden er spennende fordi:
    • Borregaard har verdens mest avanserte bioraffineri
    • Borregaard har gått andre veier, skapt egne nisjer og egne markeder.
I denne episoden vil du lære:
  • Om kjemitekologi
  • Tips til å starte med livslang læring i egen virksomhet
  • Den gyldne trekanten
  • For flere podkastepisoder gå inn her.