Professor: — Lederne som ikke kan redefinere seg, møter vi på museet

Hva sier norsk innovasjonsindeks om det norske næringslivet? Og hvordan ser fremtidens akademia ut? Professor Tor W. Andreassen er dagens gjest i 'De som bygger det nye Norge'. 

 

Han syns det er morsommere å utvikle tanker, enn å eksekvere tanker. Derfor hoppet Tor W. Andreassen ut av næringslivet og inn i akademia. Siden har han ikke sett seg tilbake. 

—  Jeg stilte nok for mange spørsmål i næringslivet. De sa til meg: «enten har du et holdingsproblem, eller så er du en akademiker», ler Andreassen

I episode #36 av podkastserien ‘De som bygger det nye Norge’ møter du professor og leder av Center for Service Innovation (CSI) ved NHH, Tor Wallin Andreassen.  Sammen med programleder Silvija Seres snakker de om fremtidens akademia, norsk Innovasjonsindeks og tjenesteinnovasjon.

En viktig stemme innen innovasjon, markedsføring og delingsøkonomi.

Forskningen til Andreassen har hele tiden vært orientert mot næringslivet. Spesielt har han vært opptatt av innovasjon og omstillingsevne. I episoden forteller han om tjenesteinnovasjon og norsk Innovasjonsindeks. Her påpeker han at kvalitet er en forutsetning for å få delta i markedet, mens innovasjon en forutsetning for å bli værende i markedet.

Selv har han en egen målestokk for å vurdere hvor attraktiv forskningen hans er.

– Hvis ingen ringer til meg og lurer på hva jeg holder på med, så er det et uttrykk for at jeg holder på med feil ting, forteller han.

Men telefonen har ringt, for NHH-professoren er ofte å se i mediene. Tidligere denne uken hadde han en kronikk på trykk i Aftenposten. Her beskriver han hvordan norsk og internasjonalt næringsliv står overfor en omfattende omstilling. Tidligere i år ble han også tildelt NHHs pris for fremragende formidling innen innovasjon, markedsføring og delingsøkonomi.

Denne episoden er spennende fordi:

    • Andreassen står bak spennende og aktuell forskning for norsk og internasjonalt næringsliv.
    • Hvordan ser fremtidens akademia ut? Andreassen deler sine tanker.
    • Andreassen er grunnlegger av Norsk Kundebarometer, norsk innovasjonsindeks, Forum for markedsorientert ledelse ved Handelshøyskolen BI og den årlige Professor Johan Arndt Markedsføringskonferanse.

I denne episoden vil du lære:

      • Om fremtidens akademia.
      • Viktige lærepunkter fra tjenesteinnovasjon.
      • Erfaring fra Norsk innovasjonsindeks.