Fashion-Tech: Hvordan bygge globale selskaper?

I år ble Jeanette Dyhre Kvisvik kåret til en av de 50 mest inspirerende tech-kvinnene i Europa. I episode #41 deler hun sine tips til hvordan du kan starte din egen business.

— Mitt beste råd er å lære seg den kjappe pitchen som forteller visjonen din. Hvilke problem skal du løse? Og hvordan du kan løse det?

I episode #41 av ‘De som bygger det nye Norge’ møter du gründer av Villoid og jurist, Jeanette Dyhre Kvisvik. Hun snakker om fashion-tech, hvordan bygge globale selskaper og hvorfor vi bør finne frem vikingen i oss.

Beste app i 100 land

Sammen med ingeniør Jarle Snertingdalen startet hun moteappen VILLOID. Appen er en sammensmeltning av Instagram og et shoppingsted. Den fungerer som et utstillingsvindu inn i klesmerkenes nettbutikker, kombinert med markedsføring på Instagram og epost.

Nå er også det britiske moteikonet Alexa Chung hentet inn. Sammen har de skapt en app som har utmerket seg på tvers av landegrenser med brukere i 180 land.

— Appen har blitt kåret til “Best Shopping App” og “Best New App” i USA og i 100 andre land, forteller Dyhre Kvisvik.

I løpet av noen uker lanserer de sin nye E-handelplattform fra Storbritania hvor influencere får sin egen nettbutikk.

— Nå må vi bare riste av oss oljelaget og finne tilbake til vikingen i oss   

Dette er hennes tredje selskap. Men hva er det mest vesentlige å man bør tenke på når man vil starte sin egen business?

— Det som er viktig for alle gründere er å kunne navigere. Du kan ikke være for forelsket i din egen baby. Du må også kunne «kill your darlings», forteller hun.

Dyhre Kvisvik har selv hatt en sterk risikovilje og mener det er noe som ligger latent hos flere nordmenn.

— Vi må begynne å tenke på hvor vi kommer fra. Som vikinger la vi ut på alle mulige ferder. Det blåste og stormet og vi hadde en enorm utforskertrang.  Jeg tror risikovilje og utforskertrang ligger hos mange av oss nordmenn — nå må vi bare riste av oss oljelaget og finne tilbake til vikingen i oss.    

Denne episoden er spennende fordi:

  • Jeanette Dyhre Kvisvik har spennende erfaring som journalist, jurist og gründer.
  • Tidligere har hun startet det mobile markedsføringsselskapet Liquid Barcodes i 2008 sammen med Kristian Melhuus som ble solgt til Telenor i 2013. Og E-handelselskapet Sixbondstreet.no med VOSS-gründer Ole Sandberg, som ble solgte til Komplett i 2016.
  • Villoid er en kombinasjon av klesbutikk og Instagram-lignende møteplass og har brukere i 180 land.

I denne episoden kan du lære:

  • Fashion-Tech og og E-handel
  • Hvordan skape globale selskaper
  • Risikovilje

Hvordan lede i endringer? På vår neste konferanse kommer sjakklegenden Garry Kasparov, Mark Zuckerbergs søster, Randi Zuckerberg og mange, mange flere. Finn mer informasjon og kjøp billett til vår neste konferanse her!