Slik overlever du digitaliseringens neste steg

Hvordan skal jeg prioritere opp penger på noe og ned penger på noe annet? Her deler Camilla Tepfers sine beste råd til hvordan du kan overleve digitaliseringens andre bølge. 

— Dotcom-tiden var den første bølgen og da ble vi tatt på sengen av fremtiden. Den gangen ble det store omveltninger for utvalgte sektorer. Denne gangen gjelder det alle, forteller Camilla Tepfers.

I episode #39 av podkastserien 'De som bygger det nye Norge' møter du partner og medgründer i inFuture, Camilla Tepfers. Hun snakker om digitaliseringens andre bølge, prosessinnovasjon og hvordan man kan avdekke sin strategiske blindsone. Hør episoden i boksen til høyre.

Har du blitt tatt på sengen av fremtiden?

Det å bli tatt på sengen av fremtiden betyr at man har vært gjennom tre faser. Tepfers forklarer fasene slik:

— De tre fasene innebærer at man først ignorerer det. Så fornekter man det, og til slutt har man brå-hast. 

Flere virksomheter går fortsatt gjennom disse fasene og ledere med bråhast møter Tepfers møter ofte.

— Jeg ser med fortvilelse ledere som sier: «Nei, men nå må vi bare gjøre noe», kjøper inn en liten bøtte med utstyr. Setter i gang med eksperimenter som ikke gir selskapet noen ting.

Lenger ned i artikkelen finner du en grafikk på Tepfers tre beste tips til å overleve digitaliseringens andre bølge.

Derfor er innovasjon og digitalisering vanskelig

Tepfers forklarer at hvis man har en ny idé, må den kunne redegjøre for sin viktighet. Dermed stiller den i konkurranse med etablerte ideer som ikke må bevise sin fremtids gyldighet på samme måte. 

— Det nye ideen stiller i startstreken og må bevise fremtids gyldigheten til seg selv. Mens det gamle bygger på prognoser og tidligere praksis som fremskrivning av en nåtid. Allerede der er konkurransen mellom det nye og det gamle litt urettferdig, forklarer hun.

Dette er svakheten til den klassiske scenario-metodikken. Hun forteller at den fort kan bli passiviserende ved at man blir usikker.

— Det er her den strategiske blindsonen kommer inn. Den utgjøres av de trendene som på den ene siden er viktige for virksomheten. Og på den andre siden, hvor dagens strategier og dagens planer har lav beredskap for å utnytte mulighetene, eller forsvare seg mot utfordringene.

Har du avdekket din strategiske blindsone?

Så hvordan skal man kunne lykkes med det nye, når det fra starten av er avgjort hvem som vinner? 

— Ved å avdekke sin strategiske blindsone har man en kombinasjon av to ting for å lykkes. Det ene er å gjøre en best mulig vurdering av spørsmålet: «Hvor i vår forretningsmodell, og hvor i vår virksomhet er det utviklingstrekkene og trendene vil skape mest støy for oss?». 

Ved å lage en forestilling av hvordan fremtiden vil bli annerledes enn nå-tiden, har man mulighet til å tilbakeskrive fremtiden til en nå-tid. Det er den ene suksessfaktoren til selskaper Tepfers samarbeider med.

— Da er man ikke usikker, da blir det vår beste vurdering av hvordan fremtiden ser ut, sier hun.

Tepfers tre tips til å overleve digitaliseringens andre bølge

  • 1. Forstå hva det er som skjer
    Man kommer ingen vei uten innsikt. Det er ikke sant at man ikke kan spå fremtiden, fordi man kan kjenne mønstere som forteller oss noe om hvordan fremtiden vil kunne se ut.
  • 2. Avdekke den strategiske blindsonen,
    Hvor er det våre forettningsmodeller er sårbare? Hvis vi vet det allerede nå, så kan vi begynne å jobbe mot å forhindre det.
  • 3. Vær problemorientert
    Start med problemet. Etterpå kan muliggjørende teknologi komme inn som en ingrediens i løsningen.

Èn viktig ingrediens må til— vet du hvilken?

Når man har bestemt seg for hvilken fremtid man ser for seg, forteller Tepfers at det er flere faktorer som avgjør om man lykkes. Blant annet en kombinasjon av innsatsvilje og skaperkraft, men også naivisme.

— Det må en god posjon med naivisme inn i dette. Har man fått endel herlige nakkeskudd opp gjennom karrieren så er det ikke like gøyalt femte gangen. Så det å ha sluppet endel av dem eller bare være såpass ung at man ikke har hatt dem,  kan være viktig for at man våger å hive seg utpå.

Denne episoden er spennende fordi:

  • Digitaliseringens neste steg gjelder alle
  • inFuture er et ledende rådgivningsmiljø som kombinerer strategi og innovasjon
  • Camilla Tepfers har 20 års erfaring som rådgiver, fagbokforfatter og innovasjonsdirektør

I denne episoden kan du lære:

  • Om digitaliseringens andre bølge
  • Prosessinnovasjon
  • Hvordan man avdekke sin strategiske blindsone
  • Vil du lære mer om digitalisering? Les og hør her.