#61: Hvordan skal neste generasjon endre hotell- og reiselivsbransjen?

– Pandemien var helt forferdelig brutal. Men jeg ser at pandemien kanskje er den eneste sjansen reiselivsbransjen globalt får til å begynne på nytt i noen områder, for å gjøre ting bedre.

Det sier Emilie Stordalen, marketing director i Nordic Choice Hotels, som er gjest i episode 61 av OBF-podden. 

Der prater hun om overgangen fra alltid å ha vært yngst til å nå å være «mellomgammel», om sin første sommerjobb som 15-åring og om hvordan pandemien har påvirket hotell- og reiselivsbransjen. 

Det er en bransje hun kjenner godt. Stordalen-familien eier 200 hoteller og har rundt 14.000 ansatte i kjeden. 

I tillegg får vi vite hvilket øyeblikk flammen for reiselivsbransjen for alvor ble tent for Emilie.


DSC00171

Reiselivets monokultur

Selv om pandemien gikk svært hardt ut over reiselivsbransjen, ser Emilie også positive følger i etterdønningene av den. Hun bruker to populære reisedestinasjoner som eksempler:

– Hvis du ser på Venezia eller Barcelona, så er det det vi kaller monokulturelle reisedestinasjoner. 

Monokultur som begrep kommer fra jordbruket, som betyr at man sår det samme på det samme området hver sesong. Et annet eksempel kan være en skog som kun består av gran.

– Hvis det da kommer en sykdom som er farlig for gran, så dør jo hele skogen. Det er litt som Venezia og Barcelona er. De lever av turisme, men det er også det som ødelegger byen og produktet deres. Nå fikk de den pausen de trengte for å se hvordan de skulle omstille seg og forvalte det på en god måte, sier Emilie.

Hun viser blant annet til reguleringer for hvor mange turister som skal være å byene og regler for hvor cruisebåtene har lov å legge til.

DSC00352

Generasjonsskillet

I tillegg snakker hun med programleder Tor Haugnes om generasjonsskillet Emilie selv har begynt å kjenne på. 

– Jeg merker at det kommer en generasjon som kan mer, de bryr seg om andre ting og de kommuniserer på andre kanaler. Jeg tenker at jeg er oppdatert, men det er jeg ikke, sier Emilie Stordalen, som selv har fylt 30 i år. 

– De ser på verden på en helt annen måte, selv om de bare er 5-6 år yngre enn meg.

Vi får også høre hvorfor hun, etter å ha testet litt ulike bransjen, endte opp i reiselivsbransjen. I løpet av praten får vi også høre diskusjoner rundt spørsmål som:

  • Hvordan kan reiselivsbransjen spille en rolle som integreringsmaskin? 
  • Hvilke mulighetsrom er det neste generasjons ledere kan utnytte? 
  • Hvilke kjønnsforskjeller opplever Emilie når det gjelder synet på fremtiden? 

 


Lytt til podkasten på Spotify, iTunes eller der du lytter til podkast, eller bruk spilleren over. Husk å abonnere for fremtidige episoder!

Stor takk til vår programleder Tor Haugnes!

Abonner på podkasten her:

Listen-on-Spotify-badge-button
US_UK_Apple_Podcasts_Listen_Badge_RGB

 
Få med deg  Oslo Business Forum 2022: Future-Focused Leadership. Sikre din billett i dag!
 
CTA_Feb2022_Norwegian_v01