– Som gründer er det ikke lange prosesser rundt avgjørelser

I sjette episode av podcasten «Fremtidens teknologi og ledelse» snakker vi med Christoffer Omberg og Marius Wang, gründere bak Oslo Business Forum. De er i full sving med forberedelser til sin neste konferanse 22. mars.

– Vi var to BI studenter som engasjerte oss stort i studentforeningen. Vi hadde begge foten i mange prosjekter og hadde hele tiden en ambisjon om å hente inn en stor internasjonal foredragsholder. Prosessen startet i 2013 og i slutten av 2015 fikk vi endelig bekreftet Sir Alex Ferguson, sier Christoffer.

Omberg legger til at det var en stor økonomisk risiko og at de i utgangspunktet ville ha med Handelshøyskolen BI på laget, men valgte istedenfor å ta risikoen selv. Fra én dag til en annen opprettet de et aksjeselskap, Walkover AS, og satset en halv millioner kroner hver på å starte Norges råeste næringslivskonferanse.

– Alt startet med to unge og ambisiøse gründere som ikke en gang hadde en forretningsplan i bakhånd. Men vi hadde en god strategi hele veien og har lært av feilene vi har gjort. Etter en bratt læringskurve ble Walkover til Oslo Business Forum. Det er den styrken man har som gründer – man kan kaste seg rundt og det er ingen lange prosesser rundt det å ta en beslutning, sier Marius.

«Løper du fort nok?»

Marius og Christoffer lever etter et utrykk de selv har hatt det mye moro med og forteller at dette har vært utrolig viktig for de.

– «Løper du fort nok?» handler i bunn og grunn om at man aldri kan stå stille. Det er raske avgjørelser som må tas og det å ikke være avhengig av en godkjennelse for å gjøre noe, gjør at prosessen blir mye kortere fra A til B. Dette er en ulempe for de store og tunge organisasjonene – de får ikke tatt raske nok beslutninger slik at de kan henge med i tiden.

Det var først da konferansen var lansert og Oslo Business Forum kun hadde solgt tre billetter på én uke at nervene slo inn. Christoffer forteller at de ikke hadde peiling på hva de kastet seg ut i og at de trodde at Sir Alex Ferguson skulle fylle konserthuset kun ved navnet hans på plakaten. Slik ble det altså ikke.

— Vi var naive og tenkte at dette handlet om å sette opp én enkelt konferanse. Resten skulle gå av seg selv. Vi hadde jo med Ferguson. Der møtte vi veggen ganske kjapt og lå an til et underskudd på flere millioner kroner. Her skjønte vi at vi var nødt til å ta i bruk andre grep.

«Vi bør være tilpasningsdyktige»

Guttene la dermed opp strategier på alt som omhandlet digital- og innholdsmarkedsføring, samt fokuserte sterkt på salget. Dette lønte seg for Oslo Business Forum. Den 17. november 2016 var Oslo konserthus fylt med nesten 1000 næringslivsledere.

— Vi har lært masse siden vi hadde vår første dag på jobb i kjelleren på BI. Vi startet opp med temaet endringsledelse og intervjuet næringslivsledere på dette temaet. Vi ble oppmerksomme på at alle vred samtalen til å handle om digitalisering og teknologi. Vi skjønte fort at hvis dette er et så stort fokus i næringslivet i dag, bør vi være tilpasningsdyktige nok til at vår neste konferanse omhandler dette teamet, sier Christoffer.

De legger også vekt på verdien man får ut av å delta på konferansen. Det faglige innholdet er prioritet nummer én, men det å drive nettverksbygging er også svært relevant i dag.

— Vi er en av de første konferansene i Norge til å implementere Brella, et verktøy som tilrettelegger for nettverksbygging i større grad. Det fungerer slik at alle påmeldte til Oslo Business Forum får muligheten til å melde seg inn på denne plattformen med sin LinkedIn-profil. Her kan man se hvem som allerede har meldt seg på konferansen og man får mulighet til å booke møter med andre deltakere på forhånd.

 

Absolutt størst suksess med video

Fremover vil Oslo Business Forum fortsette å produsere innhold med verdi. Podcast og webinar er plattformer som nylig er tatt i bruk og som har gitt gode resultater. Blogginnlegg og video er også vinnere i innholdsmarkedsføringen.

— Video har vi absolutt størst suksess med og dette ser vi at skaper stor verdi. Det forventes jo at nyhetsfeeden på Facebook vil bestå 90% av video i løpet av 2020. Vi ser at bedrifter som satser på video i dag lykkes svært godt. Vi har hatt enkelte videoer som har flere hundretusen visninger. Dette skaper også gode resultater på billettsalget. Nå satser vi mot en stor internasjonal foredragsholder til høsten, sier Marius med et lurt smil om munnen.