Karianne Melleby: – Er du klar for å gå til sengs med fienden?

Ny teknologi og bedre bruk av kundeinnsikt er drivere for bransjeglidning. Flere aktører tråkker i hverandres bed. Hvordan skal vi forholde oss til det? Det skriver Karianne Melleby i DNB. 

Karianne Melleby, LederblikkDet er enighet om at det eneste konstante rundt oss er endring. Der vi tidligere hadde forutsigbare bransjer og til dels rasjonelle aktører, er det i dag vanskelig å forutse hvem som er konkurrenter og hvem som er partnere i fremtiden. De store skiftene drives ofte frem av ny teknologi, og når teknologien er moden - endrer kundene adferd og det vokser frem nye og bedre måter å løse oppgavene på.

«Når Gammel praksis blir utfordret av nye metoder, er det utrolig spennende å være entreprenør» Johan Brand

En forutsetning for at et stort selskap skal klare å ta valg som utnytter nye kombinasjoner av teknologi og kunnskap, er at det ligger en «felles tro» om hva fremtiden vil bringe.

Et godt eksempel er Schibsted som klarte å endre selskapet fra tradisjonell avis til å fokusere på rubrikkannonser. Endringene trenger nødvendigvis ikke være i samme produktkategori som tidligere, det kan være i en ny bransje, en kombinasjon av nytt produkt i eksisterende bransje eller noe annet som skaper merverdi for både eksisterende og nye kunder.

Sikre enkelhet

Hvis vi fortsetter å se på FINN.no-eksempelet. Hvilke alternativer har Schibsted når de skal vurdere trusselen fra for eksempel Facebook Marketplace? Hvordan skal de svare? Fortsette som før, yppe til krig, samarbeide, eller trekke seg ut?  

Det er mange faktorer som vil påvirke et slikt valg, men noen nøkkelelementer vil ofte være relevante:

  • Bedre brukeropplevelse
  • Bedre pris
  • Ny funksjonalitet
  • Lettere tilgjengelighet

La oss anta at én utfordring i rubrikkannonse-markedene er å finne trygge møteplasser der overleveringen av varen kan skje (også internasjonalt). Hvis Schibsted løser dette problemet og skaper en ny forretningsmodell, vil det kunne tenkes at de er relevante for Facebook på en ny måte. Dermed har Schibsted gjort som før, men fått til et vellykket skift i sin modell og distribusjonslogikk.

Kan en vennebetalingsapp bli til en ID-løsning?

For to uker siden annonserte VIPPS at de har ambisjoner om å bli en ledende aktør på Digital ID. Noen lo sikkert av denne ambisjonen (Facebook og Google har jo allerede ID-posisjonen?). Noen ble irritert (Schibsteds SPiD?) og andre igjen tenkte at VIPPS er en troverdig og pålitelig aktør som kan lykkes med å ta en slik posisjon. Ambisjonen til VIPPS ble ytterligere forsterket etter at sammenslåingen av Vipps, BankID og BankAxpet ble annonsert. Hva kan du gjøre dersom det dukker opp nye aktører som dette?

Det er flere alternativer:

  1. Du kan ignorere det nye, trekke frem janteloven eller håpe at det går over.
  2. Du kan bli nysgjerrig og lure på om det du holder på med kan verdiøke det nye initiativet på noen måte.
  3. Hvis du har en fleksibel organisasjon så kan du endre måten du jobber på og gå i direkte konkurranse.
  4. Du kan undersøke om ikke det er på tide at du endrer det du driver med og bruker kunnskapen i andre bransjer.

Det er ikke gitt at det vi opprinnelig drev med, er det vi skal leve av i overskuelig fremtid. Eksisterende forretningsmodeller vil kanskje ikke overleve. Og vi må se etter nye måter å bruke det vi kan for å løse nye behov hos kundene.

  • Den 10. april kommer flere nordiske og internasjonale foredragsholdere til The Qube for å inspirere og lære bort til næringslivet. Finn ut mer om konferansen her! 

Tre konkrete tips for at du skal komme helskinnet fra det:

1) Se om intern organisering muliggjør hurtig respons på endringer og konkurrenter.

2) Sørg for at utviklingen er tett på kundene. A/B-teste hva som funker og hva som ikke funker.

3) Se alltid etter nye måter å utnytte kompetansen og eiendelene i selskapet på. I tillegg til kontinuerlig forbedringer av eksisterende løsninger kan nye partnere og distributører gjøre at du tar skrittet over i en ny forretningsmodell.

Foto i toppen av innlegget: Kilian Munch, DNB - Gyro.