Abraham Foss: Slik skal Telia bli blant verdens fremste på IoT

Mobilselskapet Telia har innsett at de på egenhånd ikke vil være i stand til å bygge et helt samfunn med tingenes internett. Men «Internet of Things» (IoT) er kommet for å bli, og de har en plan: Nå vil de starte flere IoT-samarbeid.

Tingene våre blir koblet sammen i alle bauger og kanter. Vi har til og med bygninger som snakker sammen, biler, transportmidler, kjøleskap og tannbørster som blir koblet sammen. Og det kommer stadig flere sensorer.

Visste du at vi til og med vandrer rundt – hver eneste dag –  med den største sensoren av dem alle? Nemlig mobiltelefonen.

Men selv om teknologien finnes, klarer ikke alle å ta den i bruk på en god nok måte.

Og det ønsker Telia å gjøre noe med.

Har skapt en helt unik IoT-plattform

Under et internt hackaton blant topplederne i alle Telia-nasjonene i påsken i fjor vant det norske teamet frem med sin idé: «IoT – Powered by Telia».

– Det medførte at vi tok rollen og fikk 50 millioner i utviklingsmidler som ble brukt for å bygge denne plattformen på, sier administrerende direktør Abraham Foss i Telia Norge.

Nå er idéen blitt en realitet. Plattformen senker terskelen for å ta i bruk avansert teknologi som IoT og gir norske små og store selskaper tilgang på løsninger. Dette gjør at de kan sette i live spennende kommersielle konsepter som selskapene kan vinne på.

Blant annet gir plattformen tilgang på komponenter som lar selskaper styre hvilke typer data man skal tillate at en operatør får tak i samt styringen av dingsene. I tillegg hjelper plattformen deg med hvordan man ved hjelp av stordata kan analysere og videre øke verdien på sine egne produkter.

– Plattformen skal gjøre det enkelt for store og små bedrifter å dra nytte av den type kunnskap og innsikt, sier Foss og legger til:

– For vi snakker egentlig om et samfunn som er sammenkoblet, ikke tilkoblet. Til syvende og sist handler det hele om å skape verdi. Enten det handler om hvordan en bonde kan styre vanningsprosesser ved hjelp av teknologi, eller hvordan vi jobber med parkeringssensorer og luftforurensning slik at myndighetene kan planlegge trafikkbildet i Oslo bedre enn det som har vært mulig tidligere.

Men hvorfor utvikler ikke Telia disse løsningene selv?

For hva er egentlig grunnen til at Telia ikke selv ønsker å ligge lengst fremme i utviklingen av tingenes internett? Ifølge Foss er svaret enkelt:

– Vi kan ikke kan dekke alle områder selv. Derfor er en slik plattform helt sentral for oss. Vi må heller tenke på hvordan vi kan bruke våre egenskaper og styrker for å tilrettelegge for andre. Og i dette står det at vi klarer å tiltrekke oss gode partnere helt sentralt. Vi skal være en digital tilrettelegger.

For Telia dreier det seg ikke bare om teknologien for teknologiens skyld, men om hvordan ulike aktører må kobles sammen for å utvikle mangesidige forretningsmodeller.

– Alle skal forstå hva det er i dette her for hver enkelt aktør – og nettopp det er en læringsreise; det er nå vi former de nye økosystemene i samfunnet.

I disse sektorene vil tingenes internett være viktig

Selv om stadig flere ting kan kobles på internettet, ser Foss flere sektorer som på sikt vil være avhengig av kunne koble dingsene på internettet.

– En opplagt sektor er helse- og velferdssektoren. Jeg vil gå så langt som å si at vi er helt avhengige av å lykkes med det på lengre sikt, for å i det hele tatt kunne produsere den velferden og tilfredsstille de helsebehovene vi har som et moderne samfunn. Men det er også et veldig krevende område, hvor det utvilsomt vil ta lengre tid med å få implementert gode løsninger..

På kort sikt trekker Foss frem retail- og byggebransjen.

– De har helt opplagte muligheter i seg på et kortere perspektiv.