Hvordan skal jeg prioritere opp penger på noe og ned penger på noe annet? Her deler Camilla Tepfers sine beste råd til hvordan du kan overleve digitaliseringens andre bølge.
— Dotcom-tiden var den første bølgen og da ble vi tatt på sengen av fremtiden. Den gangen ble det store omveltninger for utvalgte sektorer. Denne gangen gjelder det alle, forteller Camilla Tepfers.
I episode #39 av podkastserien 'De som bygger det nye Norge' møter du partner og medgründer i inFuture, Camilla Tepfers. Hun snakker om digitaliseringens andre bølge, prosessinnovasjon og hvordan man kan avdekke sin strategiske blindsone. Hør episoden i boksen til høyre.
Det å bli tatt på sengen av fremtiden betyr at man har vært gjennom tre faser. Tepfers forklarer fasene slik:
— De tre fasene innebærer at man først ignorerer det. Så fornekter man det, og til slutt har man brå-hast.
Flere virksomheter går fortsatt gjennom disse fasene og ledere med bråhast møter Tepfers møter ofte.
— Jeg ser med fortvilelse ledere som sier: «Nei, men nå må vi bare gjøre noe», kjøper inn en liten bøtte med utstyr. Setter i gang med eksperimenter som ikke gir selskapet noen ting.
Lenger ned i artikkelen finner du en grafikk på Tepfers tre beste tips til å overleve digitaliseringens andre bølge.
Tepfers forklarer at hvis man har en ny idé, må den kunne redegjøre for sin viktighet. Dermed stiller den i konkurranse med etablerte ideer som ikke må bevise sin fremtids gyldighet på samme måte.
— Det nye ideen stiller i startstreken og må bevise fremtids gyldigheten til seg selv. Mens det gamle bygger på prognoser og tidligere praksis som fremskrivning av en nåtid. Allerede der er konkurransen mellom det nye og det gamle litt urettferdig, forklarer hun.
Dette er svakheten til den klassiske scenario-metodikken. Hun forteller at den fort kan bli passiviserende ved at man blir usikker.
— Det er her den strategiske blindsonen kommer inn. Den utgjøres av de trendene som på den ene siden er viktige for virksomheten. Og på den andre siden, hvor dagens strategier og dagens planer har lav beredskap for å utnytte mulighetene, eller forsvare seg mot utfordringene.
Så hvordan skal man kunne lykkes med det nye, når det fra starten av er avgjort hvem som vinner?
— Ved å avdekke sin strategiske blindsone har man en kombinasjon av to ting for å lykkes. Det ene er å gjøre en best mulig vurdering av spørsmålet: «Hvor i vår forretningsmodell, og hvor i vår virksomhet er det utviklingstrekkene og trendene vil skape mest støy for oss?».
Ved å lage en forestilling av hvordan fremtiden vil bli annerledes enn nå-tiden, har man mulighet til å tilbakeskrive fremtiden til en nå-tid. Det er den ene suksessfaktoren til selskaper Tepfers samarbeider med.
— Da er man ikke usikker, da blir det vår beste vurdering av hvordan fremtiden ser ut, sier hun.
Når man har bestemt seg for hvilken fremtid man ser for seg, forteller Tepfers at det er flere faktorer som avgjør om man lykkes. Blant annet en kombinasjon av innsatsvilje og skaperkraft, men også naivisme.
— Det må en god posjon med naivisme inn i dette. Har man fått endel herlige nakkeskudd opp gjennom karrieren så er det ikke like gøyalt femte gangen. Så det å ha sluppet endel av dem eller bare være såpass ung at man ikke har hatt dem, kan være viktig for at man våger å hive seg utpå.