Leadership

Richard Quest: – Viktig å skape god business-forståelse blant vanlige mennesker

Written by Daniel Gauslaa | Jan 12, 2018 2:05:35 PM

 

Foto: JD Lasica

– Business er det som gjør at alt går rundt. Hvordan vi tjener og bruker penger er av de viktigste beslutningene vi tar, sier næringslivsjournalisten Richard Quest.

Richard Quest er kanskje et ukjent navn for mange skandinavere. Men den anerkjente britiske næringslivsjournalisten er en av CNNs frontfigurer.

Etter flere år som korrespondent, er han nå programleder i Quest Means Business.

– Det handler om hvordan vi tjener og bruker pengene våre. Da vi begynte TV-programmet i 2009 var det basert i London. Da fant vi ut at det er viktig å innse hvordan vi tjener penger og bruker dem. For det er noen av de viktigste beslutningene vi tar i livene våre.

De har rapportert om hvordan økonomien endres i en årrekke. Enten om det er makroøkonomisk – som renter, skatt økonomisk vekst. Eller mer individuelle trender som sosiale medier og livsstil.

Nå er Quest og teamet hans basert i New York. Programstart er 16.00 når de amerikanske finansmarkedene stenger, klokken 16.00.

– Når vi går på luften, er det ingen store finansielle markeder i verden som holder åpent. Vi har som mål å være det programmet som tar en siste titt på de store hendelsene som flytter markeder hver eneste dag, sier han, og legger til:

– Folk forveksler ofte business med finansielle markeder og kompliserte økonomiske konsepter. Det er det ikke. Det handler om hvordan du får pengene i lommen og på bankkontoen din. Alt dyrkes av økonomier – enten om de er små eller store.

 

Utdannet advokat, men ble som journalist

Bandet The Beatles slo igjennom bare to år før Quest ble født. 60-tallet var året næringslivsjournalisten vokste opp i pop-bandets hjemby, Liverpool.

Da næringslivsjournalisten var ferdig med skolegangen, valgte han å studere jus ved Leeds University.

– Selv om jeg har jeg lov til å praktisere jus, har jeg aldri vært en praktiserende advokat.

Rett etter at han fullførte jus-studiene valgte han en annen vei. Han fikk jobb som journalist i BBC.

–  Etter hvert ble jeg BBCs Wall Street-korrespondent basert i New York. I CNN London jobbet jeg i et tiår, før de flyttet meg tilbake til «The Big Apple».

Gjennom hele Quests journalistiske karriere har han spesialisert seg på næringsliv, økonomi og luftfart.

– Jeg har også brukt mye av karrieren min som journalist til å formidle mer generelle nyheter – som alle CNN-korrespondenter er nødt til – og være klar og tilgjengelig for å dekke hvilken som helst historie som måtte dukke opp.

 

Kommer til Oslo Business Forum 10. april

Hvordan kan man lage en vinnende organisasjon ved hjelp av teknologi? Det er tema for Oslo Business Forums konferanse, Leadership in Changing Times 10. april.

– Da kommer jobben min til å handle om å la foredragsholderne gi det de har, så vil jeg forsøke å få dem til å bli den beste versjonen av seg selv, sier Quest, og legger til:

– Når det kommer til spørsmål, håper jeg publikum blir med og stiller mange spørsmål. For det er egentlig det konferansen handler om.

Quest vil lose både publikum og foredragsholdere gjennom en dag fylt med spennende perspektiver.

– Det er mange grunner til at jeg alltid ser frem til å besøke Norden. Den vakre naturen og velsmakende, sunn mat. Men det jeg ser mest frem til, er å møte menneskene. Det er utrolig informerte, utdannede og interessert – og har alltid interessante perspektiver på det som skjer i verden.

Han vil la foredragsholderne gi det de har, og forsøke å få dem til å bli den beste versjonen av seg selv.

– Når det kommer til spørsmål, håper jeg publikum blir med og stiller mange spørsmål. For det er egentlig det konferansen handler om.

 

Richard Quest: «Vi befinner oss i et veikryss»

Foto: Marc Perkins, BBC

Etter å ha snakket med hundrevis av bedrifter og personer, er Quest klar på hva som er de viktigste læringspoengene.

– Ledelse, ledelse, ledelse. Det er en grunn til at konferanser som «Leadership in Changing Times» er så verdifulle og viktige. De lar mennesker høre sannheten fra meningsbærerne.

Ifølge Quest preges det digitale skiftet i stor grad av kompleksitet og forvirring.

– Vi befinner oss i et veikryss. Tradisjonelle regler endres. Nye grenser åpnes. Alt foregår i det sterke lyset av sosiale medier, sier Quest, før han fortsetter:

– Hvis du legger til at AI (Artificial Intelligence) og AR (Augmented reality) stadig blir mer integrert i selskaper over hele verden, begynner du virkelig å se et skifte i næringslivet om at vi må forstå og lede de teknologiske endringene.

 

«Skandinaviske selskaper er ledende på mange områder»

Blant de største utfordringene for næringslivet i årene som kommer, tror Quest at håndteringen av kunstig intelligens og automatisering vil bli noe av det vanskeligste.

– Spesielt blant selskaper med middel stor omsetning, som typisk er kontor- og administrasjonsjobber, sier han.

Quest er imidlertid imponert over næringslivet i de skandinaviske landene på mange områder.

– Selskapene er blant de fremste på mange områder på arbeidsplassen. De er ledende. Både når det gjelder helsevesen, foreldrepermisjon og bruk av automatisering.

I fremtiden tror imidlertid Quest at nøkkelen til suksess handler om å holde på produktivitetsgevinsten samtidig som den skandinaviske modellen opprettholdes.

– Hvilke reformer må gjennomføres i virksomheten og på arbeidsplassen for å gjøre det mulig for endringene å bli gjennomført? Det vil utfordre alle.