Oslo Business Forum - Articles

Thomas Moen: Derfor bør du lytte til Gary Vaynerchuk

Written by Daniel Gauslaa | Aug 13, 2017 5:45:29 PM

 

– Det kommer til å bli en opplevelse helt utenom det vanlige. Gary Vaynerchuk er en person som sjeldent beveger seg mot våre landegrenser og kommer endelig for å inspirere oss.

Det sier Thomas Moen, markedsføringsdirektør i United Influencers.

Han har bidratt med å få seriegründer, digitalguru og kultfiguren Gary Vaynerchuk til Norge og Oslo Business Forum den 2. november. I den sammenheng har også Moen fått rollen som konferansier under høstens konferanse. Han mener dette er noe norske næringslivsledere er nødt til å få med seg.

– Helt fra starten av har Vaynerchuck vært flink til å bygge relasjoner og skapt en tydelig posisjon. Og mediebyrået han startet opp i USA har nå 800-900 ansatte. Dette er folk som elsker å jobbe for ham, er utrolig lojale, dedikerte og tar med seg relasjonsfokuset inn i all markedsføringen de gjør, forteller Thomas.

Like mye entertainer som business-mann

Den amerikanske seriegründeren og markedsføringsguruen har fått kultstatus fra både markedsførere, gründere og toppledere over hele verden – også i Norge.

Men hva er det som er så unikt med den 41 år gamle seriegründeren?

– Gary er utrolig energisk. Du kan se på han like mye som en entertainer som en business-mann - i hvert fall på scenen. Han er underholdende, bevisst provoserende og ikke minst karismatisk, sier Thomas.

Må sette større fokus på kundetilfredshet

Markedsføringen er blant mange næringslivsledere sett på som ”melis”, eller som noe man pynter og fluffer med.

– Er norske næringslivsledere for dårlige til å se på markedsføring og markedskommunikasjon som en ledelsesoppgave?

– Ja, jeg synes ledere er alt for dårlige. Det er ikke melis, men sement. Det er markedskommunikasjonen som holder mursteinen på plass i huset ditt så det ikke faller sammen. Eksempelvis selskapene som kutter ned på markedsføringskostnadene når det er en finanskrise – de taper og dør. Men de som heller dobler markedsføringskostnadene, posisjoner seg og bruker markedsføringsbudsjettet til å bygge lojale kunder - de vinner, sier Moen før han avslutter:

– Norske selskaper har alt for lite fokus på å dyrke kundetilfredsheten sin. Der kommer Gary Vaynerchuk 2. november til å inspirere og motivere norske næringslivsledere til å forstå hvorfor de er nødt til å ta tak.